Co widzisz: Widzisz listę argumentów za i przeciw w kwestii zbudowania w kwestii Centralnego Portu Komunikacyjnego. Lista może posłużyć do przygotowania się do dyskusji w mediach.
Budowanie tak wielkiego lotniska dla Polski to gigantomania.
Argument ten jest nietrafny. CPK na 40 mln pasażerów rocznie będzie dopiero 12 co do wielkości lotniskiem w Unii Europejskiej. CPK jest więc lotniskiem średniej wielkości. Co więcej, cały CPK jest zaprojektowany tak, aby dało się go rozbudować jeśli zapotrzebowanie przekroczy peirwotne 40 mln pasażerów na rok.
Argument nietrafny. Przykładem jest lotnisko w Gdańsku. W tej chwili (2023) tylko 8% ruchu lotniczego Gdańska jest do Warszawy. Lotnisko poradzi sobie z 92%. 70% połączeń do połączenia bezpośrednie realizowane przez przewoźników niskokosztowych. Powstanie CPK zwiększy ruch Gdańsk-Warszawa, gdyż pasażerowie będą mogli lecieć długodystansowo z przesiadkami z Warszawy, a nie z innych miast jak Frankfurt czy Dubaj.
Opis: Aspekt ekologiczny:
na początku stycznia 2024 ukazała się wytyczna UE, wedle która nakazuje każde lotnisko powyżej przepustowości 12 mln ma być podłączone pod szybką kolej. Okęcie ma obecnie przepustowość 20 mln i nie posiada takiego podłączenia.
Opis: Genereał Armii Amerykańskiej (rez.) Ben Hodges stwierdził, że wielkei lotniska są potrzebne do obsługi ruchu o znacznym natężeniu, który obsługuje potencjalne konflikty z Rosją. Duża przepustowość jest cechą niezbędną.
Opis: Region Europy wokół polski ma bardzo duży potencjał wzrostu. Szacuje się, że w najbliższych 15 latach pojawi się ok. 150 mln pasażerów. Warszawa nie ma żadnej możliwości na przejęcie i zagospodarowanie tego ruchu.
Dodatkowo, Polska jest największym państwem regionu i ma największy już istniejący potencjał, aby stać się lokalnym centrum aktywności gospodarczej. To automatycznie generuje prosperity.
Opis: Główna zaleta hubu: łączność ze światem. Z CPK można latać bez 1,2 przesiadek do najważniejszych miejsc na świecie. Na tę chwilę Polska jest 21 gospodarką świata, a w komunikacji lotniczej jest na 38 miejscu. W Europie, wielkość państwa - 6, a ranking lotniczy 15. W rankingu skomunikowania względem ludności jesteśmy na 31 miejscu, a do PKB - na 35 miejscu.
Dwa przykłady: historia rozwoju gospodarczego miast m.in. w Polsce. Rozwój danych ośrodków wystartował po wybudowaniu linii kolejowej. Podobnie widać to na wzroście inwestycji koreańskich w Polsce, które gwałtownie wzrosły równolegle do uruchomienia połączenia lotniczego Warszawa-Seul. Wniosek: skomunikowanie współwystępuje z prosperity i rozwojem. CPK jest dla Polski szansą na wyrwanie się z półperyferyjności.
Warszawa na początku 2024 roku obsługuje 20 mln pasażerów, przy czym 6 mln z nich to pasażerowie przesiadkowi -- z całego regionu Europy środkowo-wschodniej. Pasażerowie regionalni to zaspokajanie wyłącznie popytu lokalnego. Lotniska regionalne bazują na popycie regionalnym, więc nie wykorzystują z zasady popytu hubowego. To dlatego np. Gdańsk jest skazany na bycie portem regionalnym a więc brak połączeń np. do Ameryki Północnej. Przykład warszawski: popyt na loty do Seulu (Korea) to nie więcej niż 3 połączenia tygodniowo dla pasażerów nietransferowych. Z pasażerami transferowymi realizowanych lotów na rok 2023 jest 5-6 - jest to możliwe dzięki temu, że do hubu mogą dolecieć pasażerowie z całego regionu. Dodatkowo, hub Warszawa lub CPK będzie głównym hubem do przesiadek w czasie odbudowy Ukrainy (13:28).
Opis: Czas trwania budowy wyniesie około CZTERY LATA. Jeśli pozwolenie na budowę zostanie wydane w 2024 roku, datą oddania lotniska do użytku będzie 2028 rok. Przykładem jest nowe lotnisko w Istambule w Turcji. Ma ono pojemność 90 milionów pasażerów rocznie, a CPK w wariancie początkowym to zaledwie 40 mln. (miejsce w filmie: 7:40)
Ekspert Maciej Wilk: cała inwestycja to co prawda 155 mld PLN, ale wliczając wszystkie inwestycje w rozbudowę linii kolejowych. Jednak inwestycja lotniskowa to tylko 46 mld PLN. Z tego 60% sfinansowane będzie długiem komercyjnie wytworzonym przez spółkę celową. Z pozostałych 18 mld połowę pokryje dwóch prywatnych inwestorów (vinci i IFM). A więc budżet ma do wydatkowania 9 mld w okresie do 2028 roku, z których trzy już wyłożono.
W innym miejscu wypowiedzi M. Wilk wylicza, że przy pełnym obłożeniu 40 mln pasażerów + obsługa cargo lotnisko jest w stanie wygenerować zyski rzędu 10 mld PLN rocznie, a więc zwróci się inwestorom (a polski rząd wyłoży tylko około połowy) w ciągu zaledwie CZTERECH LAT!
(czas w filmie: 4.00)
Opis: Nawet z decyzją środowiskową dającą większy limit na operacje lotnicze, aktualnie istniejący pas startowy byłby niewystarczający. Należałoby zbudować drugi, co wiązałoby się z koniecznością kosztownego wpuszczenia obwodnicy w tunel. Zwiększenie ilości lotów kosztowałoby też horrendalne pieniądze tytułem odszkodowań dla okolicznych mieszkańców. (czas w filmie: ___)
Opis: Rozmowa dla kanału "Historia realna". Podnoszone argumenty to m.in. ten:
- Niemożność rozbudowy lotniska Chopina w Warszawie. Już w roku 2023 decyzja środowiskowa nakłada limit 600 operacji lotniczych na dobę). Na rok 2024 linie lotnicze zgłosiły zapotrzebowanie na znacznie więcej operacji i lotnisko musiało odmówić. Innymi słowy, lotnisko Chopina osiagnęło już swoją maksymalną (narzuconą przez normy hałasu itp.) przepustowość. (czas w filmie: ___)